Hälsorapports hjälpsida

Här finner du svar på de vanligaste frågorna. Om du behöver ytterligare hjälp kan du gärna kontakta oss på halsorapport@fohm.se.


Registeringen stängd 

Den 1 juni stängdes registreringen för att anmäla sig till Hälsorapport.

Jag kan inte logga in på mitt konto

Testa en annan webbläsare om du inte kan logga in. Till exempel Edge, Safari, Firefox eller Google Chrome, kan det lösa problemet. Meddela oss gärna om problemet på halsorapport@fohm.se.

Jag har glömt mitt lösenord

För att återställa ditt lösenord, tryck på länken ”glömt ditt lösenord” på inloggningssidan.

Jag har glömt mitt användarnamn

För att få reda på ditt användarnamn, be om ett nytt lösenord genom att trycka på länken ”glömt ditt lösenord”, då får du ett mejl med ditt användarnamn. Du kan också kontakta oss på: halsorapport@fohm.se

Jag vill ändra mitt lösenord

När du är inloggad kan du själv ändra ditt lösenord genom att klicka på ”ändra lösenord”. Observera att du måste kunna ditt gamla lösenord.

Jag vill ändra mitt användarnamn

När du är inloggad kan du själv ändra ditt användarnamn genom att klicka på ”Inloggad som [ditt användarnamn]” uppe till höger på sidan. Du kan även skicka ett mejl till halsorapport@fohm.se med ditt nuvarande användarnamn samt vad du vill byta det till. Skicka mejlet från den mejladress du är registrerad på.

Jag vill ändra min mejladress

När du är inloggad kan du själv ändra din mejladress genom att klicka på ”Inloggad som [ditt användarnamn]” uppe till höger på sidan. Du kan även skicka ett mejl till halsorapport@fohm.se från den mejladress som du är registrerad på med vilken mejladress du vill byta till. 

Jag vill se mitt konto

Logga först in och klicka sedan på mitt konto längst upp till höger på sidan. 

Jag vill gå med

För att gå med i Hälsorapport måste du ha fått en inbjudan på posten under mars-april 2021. Om du fått en inbjudan går du med i Hälsorapport genom att ange din mejladress, ett användarnamn och lösenord, samt aktiveringskoden som du fått i din inbjudan. Registreringen är nu stängd. Så här såg inbjudningarna ut 2021: 

 

Hela enkäten syns inte

JavaScript måste vara påslaget för att kunna besvara enkäten, annars syns inte hela enkäten. Testa gärna att besvara enkäten via en annan webbläsare eller slå på JavaScript. Kontakta halsorapport@fohm.se om du behöver hjälp. 

Jag kan inte hitta enkäterna

Om du inte kan hitta dina enkäter eller om det står "Det finns inga enkäter" när du har klickat på länken i mejlet för att besvara enkäten, gå till “Mitt konto” (uppe till höger) så kommer du till sidan med aktuella enkäter.

Jag vill gå ur Hälsorapport

När du är inloggad kan du själv avsluta ditt deltagande genom att klicka på ”Inloggad som [ditt användarnamn]” uppe till höger på sidan och sedan ”avregistrera” längst ner. Du kan också skicka ett mejl till halsorapport@fohm.se med ditt användarnamn och den mejladress som du registrerat i systemet, så avaktiverar vi ditt konto. Inom tre månader raderar vi ditt konto, samt information som kan kopplas till din identitet, t.ex. din mejladress. 

Jag vill att ni raderar mina uppgifter

Om du inte vill att de uppgifter som du hittills lämnat (till exempel svar på enkäter) är med i våra framtida analyser ber vi dig skriva det i ett mejl till oss på halsorapport@fohm.se

Flera i familjen har fått inbjudan

Om flera i familjen har fått inbjudan att delta i Hälsorapport kan samma mejladress användas men olika användarnamn måste anges.

Jag kan inte registrera mig

Om du får felmeddelanden på användarnamnet när du försöker anmäla dig (genom gå-med-länken) så kan det bero på att:
• Du försöker använda ett mellanslag, det är inte tillåtet. Följande tecken är däremot tillåtna: eller å, ä, ö, bindestreck, underscore (_), @, med flera.  
• Användarnamnet är redan "taget" av en annan deltagare. Om du inte kan anmäla dig med önskat användarnamn prova att till exempel lägga till en siffra efter användarnamnet. Du kan också använda din mejladress som användarnamn.

Om du får felmeddelanden på lösenordet så kan det bero på att:
• du försöker använda ett mellanslag. Det är inte tillåtet med mellanslag i lösenordet. Följande tecken är däremot tillåtna: bindestreck, underscore (_), @, å, ä, ö, med flera. 

Om du behöver mer hjälp, har fått något annat felmeddelande eller får ett felmeddelande trots att det användarnamn och lösenord uppfyller dessa kriterier, kontakta oss gärna på: halsorapport@fohm.se.

Här finns en instruktion för hur du registrerar ett konto: 


Jag har inte fått något aktiveringsmejl

Kontrollera först om mejlet fastnat i ditt spamfiler. Om du inte fått mejlet kan det bero på att mejladressen har felstavats. Skapa ett nytt konto med korrekt mejladress så ska det fungera.