Hälsorapports hjälpsida

Här finner du svar på de vanligaste frågorna. Om du behöver ytterligare hjälp kan du gärna kontakta oss på halsorapport@fohm.se. Anmälan att registrera sig i Hälsorapport stängdes 28 juli 2023.

Jag har glömt mitt lösenord

För att återställa ditt lösenord, tryck på länken ”glömt ditt lösenord” på inloggningssidan.

Jag har glömt mitt användarnamn

När du är inloggad ser du ditt användarnamn uppe till höger på sidan, efter ”Inloggad som”. Du kan också se det när du ber om ett nytt lösenord (via länken ”glömt ditt lösenord”), då får du ett mejl med ditt användarnamn. Du kan också kontakta oss på: halsorapport@fohm.se.

Jag kan inte hitta enkäterna

Du hittar tillgängliga enkäter när du är inloggad, klicka på ”Mitt konto”. Du får alltid ett mejl när det finns en ny enkät att besvara. När du klickar på länken i mejlet blir du automatiskt inloggad och kommer till sidan med enkäten. 

Jag kan inte logga in på mitt konto

Testa en annan webbläsare om du inte kan logga in. Till exempel Edge, Safari, Firefox eller Google Chrome, kan det lösa problemet. Meddela annars oss gärna om problemet på halsorapport@fohm.se. Mejla oss gärna ett skärmklipp (där sidan/länken syns) samt vilken webbläsare du använder och om du använder mobil, dator eller surfplatta.

Jag vill se mitt konto

Logga först in och klicka sedan på "Mitt konto" längst upp till höger på sidan. 

Jag vill ändra mitt lösenord

När du är inloggad kan du själv ändra ditt lösenord genom att klicka på ”ändra lösenord”. Observera att du måste kunna ditt gamla lösenord för att logga in.

Jag vill ändra mitt användarnamn

När du är inloggad kan du själv ändra ditt användarnamn genom att klicka på ”Inloggad som [ditt användarnamn]” uppe till höger på sidan. Du kan även skicka ett mejl till halsorapport@fohm.se med ditt nuvarande användarnamn samt vad du vill byta det till. Skicka mejlet från den mejladress du är registrerad på.

Jag vill ändra min mejladress

När du är inloggad kan du själv ändra din mejladress genom att klicka på ”Inloggad som [ditt användarnamn]” uppe till höger på sidan. Du kan även skicka ett mejl till halsorapport@fohm.se från den mejladress som du är registrerad på och meddela vilken mejladress du vill byta till. 

Hela enkäten syns inte

JavaScript måste vara påslaget för att kunna besvara enkäten, annars syns inte hela enkäten. Testa gärna att besvara enkäten via en annan webbläsare eller slå på JavaScript. Kontakta halsorapport@fohm.se om du behöver hjälp. 

Jag vill gå ur Hälsorapport

När du är inloggad kan du själv avsluta ditt deltagande genom att klicka på ”Inloggad som [ditt användarnamn]” uppe till höger på sidan och sedan ”avregistrera” längst ner. Du kan också skicka ett mejl till halsorapport@fohm.se från den mejladress som du har registrerat så avaktiverar vi ditt konto. Inom tre månader raderar vi ditt konto, samt information som kan kopplas till din identitet, t.ex. din mejladress. 

Jag vill att ni raderar mina uppgifter

Om du inte vill att de uppgifter som du hittills lämnat (till exempel svar på enkäter) är med i våra framtida analyser ber vi dig skriva det i ett mejl till oss på halsorapport@fohm.se

Jag kan inte registrera mig

Om du får felmeddelanden på användarnamnet vill registrera ett konto så kan det bero på att:
• du har angett ett mellanslag, det går inte. Följande tecken går däremot att använda: å, ä, ö, bindestreck, underscore (_), @, med flera. 
• användarnamnet redan är "taget" av en annan deltagare. Prova att till exempel lägga till en siffra i användarnamnet. Du kan också använda din mejladress som användarnamn.

Om du får felmeddelanden på lösenordet så kan det bero på att:
• du försöker använda ett mellanslag och det går inte. Följande tecken går däremot att använda: bindestreck, underscore (_), @, å, ä, ö, med flera. 

Här finns en instruktion för hur du registrerar ett konto: 

Om du behöver mer hjälp, har fått något annat felmeddelande eller får ett felmeddelande trots att det användarnamn och lösenord uppfyller dessa kriterier, kontakta oss gärna på halsorapport@fohm.se.

Jag vill gå med

För att gå med i Hälsorapport måste du ha fått en inbjudan på posten under maj-juni 2023. Om du fått en inbjudan går du med i Hälsorapport genom att ange din mejladress, ett användarnamn och lösenord, samt aktiveringskoden som du fått i din inbjudan. Så här såg inbjudningarna ut 2021: 


Jag har inte fått något aktiveringsmejl

Kontrollera först om mejlet fastnat i din skräppost. Om du inte fått mejlet kan det bero på att mejladressen har felstavats. Skapa ett nytt konto med korrekt mejladress så ska det fungera.

Flera i familjen har fått inbjudan

Det går bra om flera i samma familj deltar. Om samma person svarar på enkäter för fler (t.ex. sig själv och ett barn) kan samma mejladress användas men olika användarnamn måste anges.