Hälsorapports hjälpsida

Kontakta gärna halsorapport@folkhalsomyndigheten.se om du saknar något ämne.

Instruktion för att registrera konto

Om du behöver hjälp att registrera ett konto finns en instruktion här:

 

Om du behöver ytterligare hjälp kan du kontakta oss på halsorapport@folkhalsomyndigheten.se.

Hela enkäten syns inte

JavaScript måste vara påslaget för att kunna besvara enkäten, annars syns inte hela enkäten. Testa gärna att besvara enkäten via en annan webbläsare eller slå på JavaScript. Kontakta halsorapport@folkhalsomyndigheten.se om du behöver hjälp. 

Jag kan inte hitta enkäterna

Om du inte kan hitta dina enkäter eller om det står "Det finns inga enkäter" när du har klickat på länken i mailet för att besvara enkäten, gå till “Mitt konto” (uppe till höger) så kommer du till sidan med aktuella enkäter.

Jag kan inte anmäla mig

Om du får felmeddelanden när du försöker anmäla dig (genom gå med-länken) så kan det bero på att:

  • du försöker använda ett mellanslag i användarnamn eller lösenord. Följande tecken är tillåtna: bindestreck, underscore (_), å, ä, ö, @, med flera. 
  • användarnamnet är redan "taget" av en annan deltagare. Om du inte kan anmäla dig med önskat användarnamn prova att till exempel lägga till en siffra efter användarnamnet. Du kan också använda din e-postadress som användarnamn.

Om du behöver mer hjälp, har fått något annat felmeddelande eller får ett felmeddelande trots att det användarnamn och lösenord du uppfyller dessa kriterier, kontakta oss gärna på halsorapport@folkhalsomyndigheten.se.

Jag har inte fått något aktiveringsmail

Kontrollera först om mejlet fastnat i ditt spamfiler. Om du inte fått mejlet kan det bero på att e-postadressen har felstavats. Skapa ett nytt konto med korrekt e-postadress så ska det fungera.

Jag kan inte logga in på mitt konto

Ibland går det inte att logga in med vissa versioner av Internet Explorer. Om du har möjlighet att försöka i en annan webbläsare, till exempel Firefox eller Google Chrome, kan det lösa problemet. Meddela oss gärna om problemet på halsorapport@folkhalsomyndigheten.se.

Jag har glömt mitt lösenord

För att återställa ditt lösenord, gå in på glömt lösenord.

Jag har glömt mitt användarnamn

Om du glömt ditt användarnamn kan du antingen be om ett nytt lösenord genom att klicka på glömt lösenord - då får du ett mejl med ditt användarnamn. Du kan också kontakta oss på halsorapport@folkhalsomyndigheten.se.

Jag vill ändra mitt lösenord

När du är inloggad kan du själv ändra ditt lösenord genom att klicka på ändra lösenord. Observera att du måste kunna ditt gamla lösenord i detta fall.

Jag vill ändra mitt användarnamn

När du är inloggad kan du själv ändra ditt användarnamn genom att klicka på ”Inloggad som[ditt användarnamn]” uppe till höger på sidan. Du kan även skicka ett meddelande till halsorapport@folkhalsomyndigheten.se med ditt nuvarande användarnamn samt vad du vill byta det till.

Jag vill ändra min e-postadress

När du är inloggad kan du själv ändra ditt användarnamn genom att klicka på ”Inloggad som[ditt användarnamn]” uppe till höger på sidan. Du kan även skicka ett meddelande till halsorapport@folkhalsomyndigheten.se från din nuvarande e-postadress med vilken e-postadress du vill byta till.

Flera i familjen har fått inbjudan

Om flera i familjen har fått inbjudan att delta i Hälsorapport kan samma e-postadress användas men olika användarnamn måste anges.

Hur kommer jag åt mitt konto?

Logga först in och klicka sedan på mitt konto längst upp till höger på sidan.

Jag vill gå med

För att gå med i Hälsorapport måste du ha fått en inbjudan på posten under april-maj 2018. Om du fått en inbjudan går du med i Hälsorapport genom att ange din e-postadress, ett användarnamn och lösenord, samt aktiveringskoden som du fått i din inbjudan.

Jag vill gå ur

När du är inloggad kan du själv avsluta ditt deltagande genom att klicka på ”Inloggad som[ditt användarnamn]” uppe till höger på sidan och följa instruktionerna. Du kan också skicka ett meddelande till halsorapport@folkhalsomyndigheten.se med ditt användarnamn och den e-postadress som du registrerat i systemet, så avaktiverar vi ditt konto. Inom tre månader raderar vi ditt konto, samt information som kan kopplas till din identitet, t.ex. din e-postadress.

Jag vill att ni raderar mina uppgifter

Om du inte vill att de uppgifter du hittills lämnat (till exempel, svar på enkäter) är med i våra framtida analyser ber vi dig skriva det i ett mejl till oss.