Hälsorapports hjälpsida

Kontakta gärna halsorapport@folkhalsomyndigheten.se om du saknar något ämne.

Instruktion för att registrera konto

Behöver du hjälp med att slutföra din registrering så finns instruktioner här.

Icon Instruktioner för att registrera konto på Hälsorapport (1,2 MB)

Om det fortfarande inte fungerar får du gärna kontakta oss på halsorapport@folkhalsomyndigheten.se.

Hela enkäten syns inte

JavaScript måste vara påslaget för att kunna besvara enkäten, annars syns inte hela enkäten. Testa gärna att besvara enkäten via en annan webbläsare eller slå på JavaScript. Kontakta halsorapport@folkhalsomyndigheten.se om du behöver hjälp. 

Jag kan inte hitta enkäterna

Om det står "Det finns inga enkäter" när du har klickat på länken i mailet för att besvara enkäten. Gå då till “Mitt konto” högst upp i högra hörnet för att komma åt enkäterna.

Jag kan inte anmäla mig

Om du får felmeddelanden när du försöker anmäla dig (genom gå med-länken) så kan det vara för att du försökt använda mellanslag i användarnamn eller lösenord. Följande tecken är tillåtna: bindestreck, underscore (_), å, ä, ö, @, med flera. 

Det kan också vara så att användarnamnet redan är "taget" av en annan deltagare. Tyvärr ser felmeddelandet detsamma ut oavsett anledning. Om du inte kan anmäla dig med det användarnamn du provar först, prova att till exempel lägga till en siffra efter användarnamnet. Det går även bra att använda sin e-postadress som användarnamn.

Om du behöver mer hjälp, har fått något annat felmeddelande eller får ett felmeddelande trots att det användarnamn och lösenord du fyller i stämmer in på dessa regler, kontakta oss gärna på halsorapport@folkhalsomyndigheten.se.

Jag har inte fått något aktiveringsmail

Detta kan bero på att e-postadressen har felstavats. Skapa då ett nytt konto med korrekt e-postadress så ska det fungera.

Jag kan inte logga in på mitt konto

Ibland går det inte att logga in med vissa versioner av Internet Explorer. Om du har möjlighet att försöka i en annan webbläsare, till exempel Firefox eller Google Chrome, kan det lösa problemet. Skicka gärna ett meddelande om problemet till halsorapport@folkhalsomyndigheten.se.

Jag har glömt mitt lösenord

För att återställa ditt lösenord, gå in på glömt lösenord.

Jag har glömt mitt användarnamn

Om du glömt ditt användarnamn kan du antingen be om ett nytt lösenord (glömt lösenord - så får du ett mejl med ditt användarnamn) eller kontakta oss på halsorapport@folkhalsomyndigheten.se.

Jag vill ändra mitt lösenord

Klicka på ändra lösenord för att ändra ditt lösenord (om du vet ditt gamla lösenord).

Jag vill ändra mitt användarnamn

När du är inloggad kan du själv ändra ditt användarnamn genom att klicka på ”Inloggad som[ditt användarnamn]” uppe till höger på sidan. Du kan även skicka ett meddelande till halsorapport@folkhalsomyndigheten.se med ditt nuvarande användarnamn samt vad du vill byta det till.

Jag vill ändra min e-postadress

När du är inloggad kan du själv ändra ditt användarnamn genom att klicka på ”Inloggad som[ditt användarnamn]” uppe till höger på sidan. Du kan även skicka ett meddelande till halsorapport@folkhalsomyndigheten.se från din nuvarande e-postadress med vilken e-postadress du vill byta till.

Flera i familjen har fått inbjudan?

Om flera i familjen har fått inbjudan att delta i Hälsorapport kan samma e-postadress användas men olika användarnamn måste anges.

Hur kommer jag åt mitt konto?

Logga först in och klicka sedan på mitt konto längst upp till höger på sidan (blå knapp).

Jag vill gå med

För att gå med i Hälsorapport ska du ha fått en inbjudan på posten under november 2016. Om du fått en inbjudan går du med i Hälsorapport genom att ange ett användarnamn, din e-postadress och ett lösenord.

Jag vill gå ur

När du är inloggad kan du själv avsluta ditt deltagande genom att klicka på ”Inloggad som[ditt användarnamn]” uppe till höger på sidan och följa instruktionerna. Du kan även skicka ett meddelande till halsorapport@folkhalsomyndigheten.se med ditt användarnamn och den e-postadress som du registrerat i systemet, så avaktiverar vi ditt konto. Om du inte vill att de data du hittills lämnat (till exempel, svar på enkäter) är med i våra analyser ber vi dig skriva det i mejlet till oss. Alla analyser sker på avidentifierade data, där individers identitet inte går att spåra.

Jag är sjuk och behöver råd!

Tyvärr kan vi inte ta ställning till individuella vårdfrågor här på Hälsorapport. Vi föreslår att du ringer 1177 Vårdguiden på telefonnummer 1177.

Du kan även hitta svar på många frågor på www.1177.se.